בישיבת המועצה בשבוע שער מועצת העיר התבקשה
לאשר את הפרוגרמה למבני ציבור ושטחי ציבור בעיר.
להזכירכם, התכנון כפי שנקבע בתכנית המתאר שהופקדה
לאחרונה הוא ל-37,000 תושבים בבנייה יותר רוויה.
על פי תכנית המתאר מתוכננת הרחבה של שכונת שער הגיא עד לצומת הכניסה לאלייקים ובה יוקמו בניינים בגובה 33 מ' (כ-10 קומות). כמו-כן, בשכונת גבעת-השיטה, תהיה תוספת בניה רוויה של בתים בני 10 קומות גם כן. ביתר השכונות בעיר מותר יהיה לבנות עד לגובה של 6 קומות. המגמה שמובילה העירייה גוררת שינוי בציביון העיר, שינוי שנראה שאינו עולה בקנה אחד עם המגמה שמשכה כה רבים מאיתנו להגיע ליקנעם מלכתחילה ונראה שלא רבים בציבור מודעים למגמה זו, אך יצטרכו להסתגל לתוצאותיה.
כאמור, ישיבת המועצה של חודש דצמבר דנה בפרוגרמה למבני ציבור
אך ניכר שהיא
לא נעשתה תוך שקלול כל צרכי הישוב.

לפיכך, כאשר דנים בהוספת מבני ציבור בעיר ולמוד נסיון העבר, שאלתי את ראש העיר מה עם
תכנון תחבורתי לעיר. האם נעשה סקר מקצועי של צרכי התחבורה לעיר לשנים הקרובות תוך ניתוח
של הצרכים לעומת גידול האוכלוסייה אליה הוא עצמו שואף? באיזו כמות תושבים תידרש יציאה
נוספת מהעיר? ראש העיר השיב לי ש'אחפש את זה באינטרנט' וש'עכשיו מאשרים מבני ציבור ולא מתייחסים
לתחבורה'.
לצערי מדובר בהמשך התנהלות מזלזלת שהביאה עלינו
לליקויים תכנוניים בעבר, וסבור שצריך להסתכל אסטרטגית על מכלול המרכיבים של מיקום מבני
ציבור לצד הנגשה תחבורתית נכונה, במקום היחס המזלזל והמתנשא שאנו עדים לו.
כבר היום היציאה מהשכונה הירוקה היא בלתי נסבלת
לכ-800 נפשות המתגוררות בשכונה ומתבטאת בעיקר בשעות הבוקר. באיחור רב תתחיל בקרוב הבנייה
של יציאה נוספת שתתנקז גם היא לדרך רבין, אך נזכיר שהתכנון לשכונה זו הוא להגיע ליעד
של כ-2,000 נפשות, ולשאלתי כיצד שתי יציאות ישרתו כמות כזו של אוכלוסייה נאמר לי 'כשנגיע לבעיה נחשוב על פתרונות'. מעבר לתכנון העתידי שחייב להעשות, יש צורך
גם בפתרונות מידיים.
חייבים להרחיב את הכיכרות ליד מתחם ביג בחזרה
לשני מסלולים (כפי שהיו בעבר ובחוסר תכנון הולם ותוך ביזבוז כספי ציבור שונו לנתיב
אחד וגררו את הפקקים מהם אנו סובלים). כאשר ביקשתי מאורנה גרלינג ממחלקת ההנדסה בעירייה
עדכון לגבי הנושא, כל שנאמר לי הוא שהיה מכרז לתכנון השינוי.
להזכירכם הדרך עוד ארוכה, ויהיה גם צורך במכרז לביצוע ואח"כ הביצוע עצמו. במאמר מוסגר אוסיף שעד שיטפלו בבעיה גם יאכלסו עוד בתים (שער הגיא וכו') והצפיפות והפקקים רק יחריפו, ונראה שנגזר עלינו להתרגל לקום שעה קודם.
להזכירכם הדרך עוד ארוכה, ויהיה גם צורך במכרז לביצוע ואח"כ הביצוע עצמו. במאמר מוסגר אוסיף שעד שיטפלו בבעיה גם יאכלסו עוד בתים (שער הגיא וכו') והצפיפות והפקקים רק יחריפו, ונראה שנגזר עלינו להתרגל לקום שעה קודם.
ספורט: בפרוגרמה לא ניתנו הקצאות קרקע למגרשי ספורט שכונתיים, והפתרון יינתן בחלק
מהשכונות רק במגרשים של בתי ספר היסודיים והעל-יסודיים, למרות שלעיתים קרובות הקצאת
השטח לשכונה קטנה מהמכסה המומלצת. כיום בשכונות כמו גבעת אלונים וגבעת יערה יש מגרשי
ספורט שלא במסגרת בתי הספר. בפועל, הביקוש
למגרשי ספורט גבוה יותר, והמצב עתיד להחמיר באזורים שהאוכלוסייה בהם תגדל ואין בקרבה
למקום המגורים בתי ספר יסודיים.
יש להדגיש שהבנייה החדשה המתוכננת היא רוויה יותר, והביקוש לשטחי ציבור וספורט
לכלל האוכלוסייה משמעותי מאד ומתחמי הספורט במסגרת בתי הספר לא יוכלו לתת מענה הולם
לגודל האוכלוסיה.
כשהעליתי את העניין במליאת המועצה, ראש העיר ענה ש'אין ביוקנעם בכלל בעיה של מגרשים',
ושוב חוזר המוטיב לפיו נחכה להיווצרות הבעיה, ואז נמשוך כתפיים ונגיד שמאוחר מדי לשנות
כי אין שטחים זמינים במוקדי האוכלוסיה.
מבני נוער, גמלאים,
גיל רך: גם כאן תכנית הפרוגרמה לא מקצה שטחים. בכל
פעם שמופיע בטבלאות הפרוגרמה סעיף 'נוער' כתוב בתכנית שפעילות הנוער תתקיים במסגרת
מרכז התרבות, ולגמלאים - לא הוקצה שטח בכלל.
כבר כיום יש מצוקה לבני הנוער. מה יהיה עם עוד 15,000 תושבים?
כבר כיום יש מצוקה במספר המבנים לגמלאים. מה יהיה בעתיד?
מה בדבר מבני תרבות לצורך מתן שירותים לאוכלוסיה הגדולה שמתוכננת?
כבר כיום יש מצוקה לבני הנוער. מה יהיה עם עוד 15,000 תושבים?
כבר כיום יש מצוקה במספר המבנים לגמלאים. מה יהיה בעתיד?
מה בדבר מבני תרבות לצורך מתן שירותים לאוכלוסיה הגדולה שמתוכננת?
סופרמרקטים: בעיית יוקר המחיה בארץ בכלל וביקנעם בפרט אינה חדשה, והעלנו את הנושא מספר
פעמים בישיבות המועצה הקודמות (ובכולן הקואליציה הורידה את הנושא מסדר היום לדיון). סקר של עיתון דה-מרקר אימת את הנתונים בספטמבר האחרון
תוך התייחסות ספציפית ליקנעם.
גם כאן המצב לצערי נגזר מחוסר תכנון ראוי והקצאה מספקת מתחמי מסחר לצורך עידוד התחרות. אני פניתי לכל רשתות הסופרמרקט המוזלות, אך לצערי העירייה לא שיתפה פעולה עם יזמים מרשת ויקטורי ורשת יינות-ביתן שבעקבות פנייתי כל אחת מהן הביעה עניין בהקמת סופרמרקט בתחומי העיר. כשם שהעירייה הקצתה אזור לקאנטרי, כך היא יכולה להקצות אזור לסופרמרקט נגיש נוסף בתחומי הישוב, ולהוציא את האזור למכרז.
גם כאן המצב לצערי נגזר מחוסר תכנון ראוי והקצאה מספקת מתחמי מסחר לצורך עידוד התחרות. אני פניתי לכל רשתות הסופרמרקט המוזלות, אך לצערי העירייה לא שיתפה פעולה עם יזמים מרשת ויקטורי ורשת יינות-ביתן שבעקבות פנייתי כל אחת מהן הביעה עניין בהקמת סופרמרקט בתחומי העיר. כשם שהעירייה הקצתה אזור לקאנטרי, כך היא יכולה להקצות אזור לסופרמרקט נגיש נוסף בתחומי הישוב, ולהוציא את האזור למכרז.
שוב נזרקת לחלל האויר תשובה שבאזור התעשיה החדש שיוקם במבוא כרמל (ביציאה מהישוב סמוך לשער הגיא) יהיה מתחם מסחר, אבל זה רחוק עוד שנים, ולפי מה שהבנתי גם היזם שזכה בקרקע של אזור המסחר יכול להעדיף לפתוח שם מסחר אחר ולא בהכרח סופרמרקט.
כאמור, לאחר שלצערי לא מצאתי אוזן קשבת בעירייה למצוקת התושבים שנאלצים לשלם מכיסם על האדישות התכנונית, פניתי לרשתות וביררתי לגבי משלוחים דרך האינטרנט לתושבי העיר שיהיו מעוניינים בכך ושנבצר מהם להגיע למתחמים זולים יותר בנשר, זכרון-יעקב ובקריות.
התשובה החיובית היחידה
שקיבלתי עד כה היא מרשת יינות-ביתן, שכתבו לי בתשובה "רונן
שלום, נוכל לסייע בהבאת סלי המזון מסניף קרית אתא באמצעות הזמנות אינטרנט. לשם כך נצטרך לקבוע מועדי יציאה (למשל לקבוע שבימים רביעי וחמישי נספק
שירות גם לתושבי יקנעם), עם זאת כדי לבצע מהלך זה, נצטרך שלפחות יתבצעו 10 הזמנות בכל סבב על מנת
שהמהלך יהיה כלכלי גם עבורנו. ההטבה שלנו היא עצם הבאת "יינות ביתן" ליוקנעם ועלות שליחות
כפי שמשלמים הלקוחות שגרים באזור הקריות ללא תוספת עלות לתושבי יוקנעם. באמצעות רכישה באינטרנט סל הקניות יוזל משמעותית."
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה