ביום רביעי ה-26/11/14
התקיימה ישיבת מועצה שלא מן המניין שהתרכזה בהעלאת הארנונה לשנת 2015 בשיעור של
0.75%. עמדת העירייה היתה שהחוק מחייב את המועצה לאשר העלאה זו.
טרם ההצבעה הצגתי למליאת מועצת העיר את הדוגמא של ראשון לציון שדווקא החליטה להפחית את הארנונה בשנת 2015 בשני אחוזים, ולא להעלות אותה ב-0.75% (כך שבניגוד לטענת העירייה – אין מדובר בחוק מחייב, זה אפשרי בהגשת בקשה למשרד הפנים).
בהזדמנות זו אציין שגם ב-2014 היתה עליה בארנונה ביקנעם– וכל זאת בתקופה של
אינפלציה שלילית שלדעתי היתה צריכה לגרור הורדה של נטל המס על הציבור ולא הכבדה
שלו. בשורה התחתונה, ולמרות
התנגדות האופוזיציה, ההעלאה אושרה ותתבטא בתשלומי הארנונה לשנת 2015.
לצורך הפרספקטיבה:
בחודש יוני האחרון אישרה המועצה העלאה חריגה בארנונה בהיקף של 8% (!!) עבור שנת 2015 (על פי חוק, מותנה אישור של משרד הפנים והאוצר). באותה ישיבה ראש העיר הסביר שהסיבה לבקשה החריגה היא קיצוץ במענקי האיזון שמקבלת העירייה, ושהוא יבטל את הבקשה אם יוחזרו מענקי האיזון. לאחרונה התבשרנו באתר העירייה שמשרד הפנים החזיר ליקנעם כ-1.5 מליון ש"ח ממענקי האיזון שקוזזו מוקדם יותר השנה והיו כאמור העילה לבקשת ההעלאה החריגה. לפיכך, בישיבה הנוכחית של חודש נובמבר שהתכנסה כדי לאשר בינתיים העלאה 'צנועה יותר' של 0.75% בארנונה למגורים ב-2015, ביקשתי מראש העיר שהעירייה תקבל החלטה שהיא מושכת את בקשתה מחודש יוני להעלאה חריגה של 8%בארנונה. לצערי, ראש העיר סירב לבקשה והודיע שהדרישה לעלייה חריגה עדיין בתוקף (טעונה אישור משרדי הממשלה).
בחודש יוני האחרון אישרה המועצה העלאה חריגה בארנונה בהיקף של 8% (!!) עבור שנת 2015 (על פי חוק, מותנה אישור של משרד הפנים והאוצר). באותה ישיבה ראש העיר הסביר שהסיבה לבקשה החריגה היא קיצוץ במענקי האיזון שמקבלת העירייה, ושהוא יבטל את הבקשה אם יוחזרו מענקי האיזון. לאחרונה התבשרנו באתר העירייה שמשרד הפנים החזיר ליקנעם כ-1.5 מליון ש"ח ממענקי האיזון שקוזזו מוקדם יותר השנה והיו כאמור העילה לבקשת ההעלאה החריגה. לפיכך, בישיבה הנוכחית של חודש נובמבר שהתכנסה כדי לאשר בינתיים העלאה 'צנועה יותר' של 0.75% בארנונה למגורים ב-2015, ביקשתי מראש העיר שהעירייה תקבל החלטה שהיא מושכת את בקשתה מחודש יוני להעלאה חריגה של 8%בארנונה. לצערי, ראש העיר סירב לבקשה והודיע שהדרישה לעלייה חריגה עדיין בתוקף (טעונה אישור משרדי הממשלה).
אני שואל את עצמי, לאיזה
סימון אלפסי צריכים תושבי יקנעם להאמין: האם להאמין לזה שאמר שיבטל את ההעלאה
החריגה אם יוחזרו כספי מענק האיזון שקוזזו או לזה שסירב בישיבת המועצה בחודש נובמבר למשוך את הבקשה
לעליה חריגה גם לאחר שרוב כספי האיזון שקוזזו הוחזרו?
בסיכומו של דבר תושבי
יקנעם עשויים לשלם יותר מיסים (8% עליה בארנונה למגורים ב-2015) אם משרד הפנים לא
יעצור את התיאבון של המועצה בנושא ההעלאה החריגה. אני פניתי למשרד הפנים
וקיבלתי תשובה שהעניין ייבדק בוועדה משותפת למשרד הפנים והאוצר.
קצת עצוב לראות כמה קל
להכניס יד לכיסי תושבי יקנעם במקום לחשוב על התנהלות תקציבית אחרת.
בהזדמנות זו אציין שלראש העיר וגזבר העירייה ידוע שיקנעם לא תמשיך לקבל מענקי איזון מהמדינה לאורך זמן ויש צורך להתאים את התקציב להכנסות (וניתן לעשות זאת בהתנהגות אחראית כלכלית), והגיע הזמן שראש העיר יפנים שהתושבים אינם על תקן פרה חולבת.
בהזדמנות זו אציין שלראש העיר וגזבר העירייה ידוע שיקנעם לא תמשיך לקבל מענקי איזון מהמדינה לאורך זמן ויש צורך להתאים את התקציב להכנסות (וניתן לעשות זאת בהתנהגות אחראית כלכלית), והגיע הזמן שראש העיר יפנים שהתושבים אינם על תקן פרה חולבת.
הנה צילומי מסך מפירסומי
העירייה הממחישים את הדברים:
- מתוך אתר העירייה מתאריך
29.07.2014: "...כזכור קיזוז מענק האיזון ליקנעם נבע ממחיר ארנונה נמוך שנגבה ביקנעם
לעומת בקשת משרד הפנים שלאחרונה שב וביקש שמועצת (יקנעם) תאשר עדכון תעריף עד
ל-30.6, ולמועצה לא הייתה שום ברירה היא
אישרה העלאת ארנונה של 8% - אותה העלאה שמעוניין ראש העיר להמנע כעת מיישומה"
פרסום העירייה מתאריך 6
באוקטובר לאחר שקיבלה חזרה כ-1.5 מליון ש"ח מתוך מענקי האיזון שקוזזו:
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה