4.2.2017

ככה לא מתכננים עיר- ראש עיריית יקנעם מבקש לספח שטחים נוספים על חשבון המועצה האזורית מגידו.

מועצת העיר ביקנעם  קיבלה החלטה מהותית לצביון העיר העתידי בצורה חובבנית ולא אחראית וללא בדיקת כל ההשלכות בנושא



פקודת העיריות קובעת שלנושאים לסדר יום מחויבת העירייה לצרף חומרים מקצועיים.
בסדר היום שתוכנן לישיבת המועצה הופיע סעיף: "בקשה לסיפוח שטחים נוספים ליקנעם" אך לא צורף שום חומר מקצועי .
  • ·        פנייתי ליועצת המשפטית לעירייה ולמזכיר העיר לקבלת המידע החסר, אודות אילו שטחים מדובר, מפות מפורטות ובדיקות/סקרים כדי ללמוד את הנושא לעומק ולהגיע לישיבה לאחר גיבוש דיעה בצורה מושכלת, נענתה בתשובה שלא אוכל לקבל את החומר כמתחייב בחוק, ואם אני מעוניין אני רשאי לפנות לראש העיר.

  • ·        לפנייה חוזרת  ליועצת המשפטית הכוללת העתק למשרד הפנים בבקשה להורות על דחיית הדיון, השיבה היועצת שכל חברי מועצת העיר יקבלו את החומר, חומר (חלקי ביותר) שהועבר כשלוש שעות בלבד לפני הישיבה.



מהשקפים ניתן היה ללמוד שהעירייה מבקשת לספח לעיר את הישובים עין העמק, אליקים ויקנעם המושבה ולבנות אלפי יחידות דיור נוספות באזור.


במקביל התקבל מכתב מאוד חריף ששלח ראש המועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי לכל חברי מועצת יקנעם שמדבר בעד עצמו :

ע"פ המכתב ניתן להבין כי ראש המועצה  האזורית מגידו, אשר הישובים המתוכננים לסיפוח נמצאים בשטח המועצה עליה הוא אחראי, הוזמן בבוקר יום ישיבת המועצה 'רק בשביל הפרוטוקול' לעדכון על התכנית שעות ספורות לפני ההצבעה עליה. פגישה כדי 'לצאת ידי חובה'.

בישיבת המועצה נשאל ראש העיר מספר שאלות מהותיות:

  1.       האם עיריית יקנעם בחנה את ההשלכות התקציביות של העניין שכן מצב התשתיות בישובים האלה אינו טוב והעברת הישובים ליקנעם תשית את כל עלויות שיפור התשתיות על חשבון תקציב העיר.

   תשובת ראש העיר הייתה שהעניין לא נבדק.

2.      בתשובה לשאלתי בעניין שאר ההשלכות הכלכליות האם נבדקו שכן מדובר בפינוי אשפה בעל אופי אחר בהינתן שמדובר בישובים חקלאיים, כמו גם השלכות של נושאי חינוך, קהילה וכו'

הסתבר שגם הנושאים האלה לא נבדקו. 

             3.      שאלתי בנושא תחבורה לאור הבקשה להרחבה/סיפוח, והאם הנושא נבחן ונלמד,
            
          אך גם כאן הסתבר לי שאין תכנון תחבורתי.

     לאור העובדה שמדובר בהחלטה דרמטית, ואסטרטגית המשנה את פני העיר וסביבותיה, הצעתי למועצת העיר ולראש העיר שלא לקבל החלטה בצורה נחפזת וחובבנית ולדחות את ההצבעה לחודש הבא וקודם להשלים את הטעון בירור, ולא לפנות למשרד הפנים כדי לדון בבקשת הסיפוח לפני שהנושא נבחן.

במהלך הזמן הזה לדעתי יש להקים צוות משותף לעיריית יקנעם ולמועצה האזורית מגידו ולבחון ביחד את הכיוון הרצוי.

ראש העיר ושאר חברי הקואליציה התנגדו להצעתי והצביעו נגדה, והגדילו לעשות בהשמיעם הצהרות מתלהמות כגון: "הגיע זמן שנראה ליישובי המועצה באזורית מגידו שאנחנו יותר חזקים מהם בשל היחס שלהם ליקנעם בשנות ה-60", ועוד הצהרות לוחמניות שלא צריכות להיות חלק מהשיקולים בבניית אסטרטגיה עירונית.

בפוסט אותו פרסם סגן ראש העיר רומן פרס בעקבות הצבעתו בעד התכנית, בתגובה לביקורות שנכתבו שם בגנות המהלך הגיב סגן ראש העיר כי אם רוב תושבי הישובים לא ירצו לעבור לשטח השיפוט של יקנעם, יש להשאיר את המצב על כנו.
האם לא היה מקום לפני העלאת ההצעה לסדר לבחון זאת, או שמא מדובר במילים ריקות?





הרציונל היחידי של ראש העיר זה רצונו לגדול ולהתרחב, ללא כל התחשבות בשכנינו, ללא התייחסות לעובדה שהתשתיות כבר היום אינן מותאמות לגידול הקיים וגם המתהווה.

לצערי, מסתמן שפעם נוספת הדברים נעשים ב'שליפה' ובצורה חובבנית, ואנו נתמודד עם ההשלכות רק לאחר שהבעיות יצוצו מול עינינו.


כמו כן איני בטוח שתושבי יקנעם מתחברים לחזון ראש העיר להגיע לעיר של 50,000-60,000 תושבים, ועוד פחות מכך כאשר מדובר בקצב צמיחה כל כך מואץ. 


רבים באו לגור ביקנעם כישוב  בעל הבטחה ופוטנציאל לשירותים גבוהים לצד איכות חיים קהילתית.

אדגיש שאיני נגד התרחבות העיר אבל בוודאי שלא כך ולא בכל מחיר. 


עיר צריכה לצמוח באופן מבוקר ומתוכנן, תוך תכנון תשתיות (תחבורה, חינוך, פנאי, וכו').

4 תגובות:

  1. תודה על ההסבר. בהזדמנות אפשר גם לספח את שטחי הרשות..

    השבמחק
  2. הבדיחה שיקנעם עדיין מפרסמת שהיא עיר ירוקה ,זה שהטבע מסביב הולך ונעלם לא נחשב.במקום לדאוג לתשתיות בישובים סמוכים שקודם כל ידאגו לתשתיות ביקנעם.
    בשעות הבוקר זה פשוט סיוט לצאת מהישוב ותכנון כבישי יציאה חדשים לא נראה באופק.

    השבמחק
  3. אחת הסיבות שעברנו לכאן מחיפה הייתה היותה של יוקנעם עיר קטנה מוקפת גבעות ירוקות. זה כבר לא קיים. עצוב להסתכל מסביב ובמקום כלניות אחרי הגשם, צצות עוד ועוד שכונות. מתחיל להרגיש כאן צפוף.

    השבמחק
  4. ראש העיר מתנהג כמו ראש הממשלה. מגלומן שחושב רק על הצרכים האישיים שלו. במקום עיר נעימה וירוקה אנחנו עוברים לעיר גדולה וצפופה, במקום חווייה קהילתית של עיר קטנה ושוקקת אנחנו עוברים למצב של עיר גדולה ורדומה. אין כבישים אין מקומות בלוי, הנוער מבלה ברמת ישי או בחיפה וכולנו סובלים. הגדלה של העיר תגדיל את הבעיה וכלנו נסבול.

    השבמחק