13.12.2014

דו"חות הביקורת של העירייה

בישיבת המועצה האחרונה התקיים דיון על מספר דו"חות ביקורת.

דוחות ביקורת עליהן התקיים דיון בישיבת המועצה האחרונה: דו"ח מבקר משרד הפנים ודו"ח ביקורת אגף הרווחה. במבט מעמיק מצאנו ממצאים שונים ומדאיגים כגון: 

מדוע יקנעם הפסידה 250,000 ₪? מה היתה רמת הבטיחות עבור ילדי החינוך המיוחד בהסעות? והאם מגרשי המשחקים בעיר כבר בטוחים?

מועצת העיר יקנעם דנה בישיבה האחרונה בממצאי דו"ח מבקר העיר ובדו"ח מבקר משרד הפנים. דנה אולי אינה המילה הנכונה. במקום דיון היה שם ניסיון לסתימת פיות של האופוזיציה. התייחסות בבוז וזלזול לנאמר בדוחות ובחלק מהמקרים גם התרברבות שהמבקרים יעירו והעירייה תמשיך לפעול.

לסיכום "הדיון" אמר ראש העיר: 


"היה דיון ממצה בדוח הביקורת, העירייה כבר תיקנה את רוב הליקויים ואנו מאמינים בביקורת בונה ונפעל לתיקון הדברים."  במכבסת מילים אי אפשר להגיד שאין כאן אליפות, שכן במקום להתייחס לדברים באופן אובייקטיבי ורצון לשיפור, ניתלו בקואליציה בסיפוק עצמי ובחיוך נצחון כמוצאי שלל רב בכך שוועדת הביקורת עצמה לא התכנסה בתדירות של אחת לרבעון כנדרש (קצת ציני מאחר ולא מעט מהוועדות האחרות שבראשות הקואליציה, כולל וועדות חובה המחוייבות להתכנס אחת לרבעון לא התכנסו בתדירות המחוייבת על פי החוק).

מצורפים בזאת עיקרי הממצאים:
בדוח משרד הפנים לשנת 2011 נמצאו 7 ליקויים מהותיים. 
בביקורת חוזרת ב 2012 התגלה ש 5 מתוך 7 הלקויים לא טופלו כלל. 
בדו"ח מבקר העירייה לשנת 2011 נרשמו 21 ליקויים. 
במעקב שבוצע במהלך שנת 2012, נמצא כי 9 ליקויים לא טופלו, 5 ליקויים תוקנו חלקית, 5 ליקויים תוקנו, וליקוי אחד לא ניתן לתיקון. 

על פי הוראת סעיף 21א (ב) לחוק מבקר המדינה אמור ראש העיר למנות צוות לתיקון ליקויים אשר היה אמור לדווח לראש העיר על המלצותיו ולוועדה לענייניי ביקורת על יישום המלצותיו כל שלושה חודשים. הצוות לא פעל על פי החוק ולא דיווח.

פקודת העיריות קובעת במפורש שעל הרשות להגיש תקציב פיתוח שנתי הנגזר מתכנית פיתוח רב-שנתי וקובעת נהלים ברורים בניהול תקציב בלתי רגיל (תב"ר). מבקר משרד הפנים טוען שעריית יקנעם ממשיכה לנהל מזה מספר שנים את תקציב התב"רים שלא על פי הנהלים. בתגובה אמר ראש העיר שלא ניתן לקיים את פקודת העירייה (למרות שבערים אחרות מצליחים) ולפיכך ככל הנראה נראה את ההערה הזו גם בדו"חות הבאים.

כינוס וועדות חובה לא מתקיים על פי פקודת העיריות, מבקר משרד הפנים מציין שעיריית יקנעם ממשיכה לא לקיים את פקודת העיריות בעניין כינוס וועדות חובה. על פי הפקודה יש לכנס וועדת חובה לפחות מדי שלושה חודשים, והליקוי ממשיך עד עצם היום הזה. 

כדוגמא מהשנה האחרונה: 
למרות מצוקה של מקומות מסחר בעיר, וועדת המסחר לא התכנסה מאז הבחירות ולו פעם אחת. יש לא מעט מפגעי תחבורה בשל תכנון שלא הותאם לצרכים, אך ועדת התחבורה התכנסה מאז הבחירות פעם אחת בלבד.  יש אתגרים סביבתיים, אתר חגית, שדה תעופה, אך ועדת איכות הסביבה התכנסה החודש בפעם הראשונה מאז הבחירות באוקטובר 2013.

יש גידול מעל הצפוי בעלויות הטמנת אשפה, וועדת הביקורת ביקשה לציין שעיריית יקנעם לא קיימה מכרז לפינוי אשפה מעל 6 שנים, והמליצה למועצת העיר לצאת למכרז ולבדוק האם ניתן להוזיל את מחירי פינוי האשפה בעיר. מועצת העיר לא קיבלה את ההמלצה. לדעתי האישית, הדבר נובא מכך שפינוי הזבל בעיר ע"י החברה הכלכלית העירונית הוא עלה תאנה לחוסר הכנסות ויוזמות מספקות של החברה הכלכלית בעיר.

מבקר משרד הפנים מצא שעיריית יקנעם מפקחת על התמיכות לעמותות שלא כנדרש בחוזר מנכ"ל 4/2006. העירייה לא מקפידה לבקר במקום הפעילות כנדרש כדי לעקוב מקרוב אחרי כספי התמיכות. 

הדו"ח מציין שמסקר שבוצע במסגרת הביקורת ב-2011 נמצא כי 85% מהמתקנים הנמצאים במגרשי
המשחקים אינם בטיחותיים לשימוש.מבקר משרד הפנים מציין שרק חלק מהליקויים תוקנו. למרות שאנו כבר בשנת 2014, ועדת הביקורת לא קיבלה כמובטח את דוח התיקון המלא של כלל מגרשי המשחקים בישוב. צוות תיקון הליקויים, לא קיים את הפקודה הקובעת במפורש להעביר לוועדת הביקורת דוח מעקב כל שלושה חודשים. 
לאחר שהוועדה הוציאה את הדוח ודרשה לקבל לידה באופן מיידי את דוח הליקויים והמעקב של כל גני המשחקים כפי שהובטח וכפי שמחייב החוק, התקבל דיווח שגם שנתיים אחרי הדו"ח עדיין יש 8 גני משחקים שאמורים להיסגר או לעבור טיפול.

בביקורת שנערכה על ידי רו"ח רינה וייסלר באגף הרווחה של העירייה. מסיקה  רואת החשבון שניתן היה לשפר את הכנסות העירייה ממשרד הרווחה, אם הייתה התנהלות נכונה בסכום של רבע מיליון שקל בשנה. מדובר באובדן הכנסות משמעותי שהיה אמור לשרת את תושבי העיר. רואת החשבון, רינה וייסלר מציינת שעובדים באגף הועסקו בדרגות גבוהות יותר מהמותר בחוק, עובדים המשכו להיות מועסקים גם לאחר שהסתיים הפרויקט שלשמו נשכרו שירותיהם, לא הוגשו דו"חות כנדרש ולא ניגבו כספים מתושבים באישור דרגים בכירים ברשות. 

בדו"ח שכתבה וועדת הביקורת נרשם "חשוב לציין שמועצת העיר מינתה סגן בשכר שהסמכויות שניתנו לו אחריות על נושא הרווחה בעיר. לא ברור מדוע באגף שמנוהל תחת סגן בשכר ומנהלת אגף כך מתנהלים הדברים."

דו"ח מבקר העירייה מצא שמערך ההיסעים בחינוך המיוחד מנוהל בעירייה בצורה הרחוקה מלהיות תקינה. המבקר מציין שבביקורת אקראית של הסעות ומלווים בארבעה מקרים מתוך שבעה שנדגמו (למעלה מ50 אחוזים מהמקרים שנבדקו), המלווה לא החזיק רשימת תלמידים כנדרש בחוק. יש לציין שבסוג של האוכלוסייה המשתמשת בהסעות אלה הרשימות קריטיות במיוחד.  כמו-כן, בבדיקה מדגמית של 15 רישיונות נהיגה של נהגי הסעות התברר לביקורת כי שליש מהנהגים הסיעו ילדים ללא היתר ובניגוד לחוק. 

בישיבת המועצה טען מזכיר העיר שמכיוון שכבר עברו שנתיים מאז הדו"ח העירייה הספיקה כבר לתקן את הליקויים. אבא לילד עם צרכים מיוחדים שישב בישיבה טען שהשנה הזו צלצל נהג היסעים ואמר להם שהילד שלהם לא נמצא על ההסעה למרות שהוא היה. וועדת הביקורת התרשמה בעקבות הדו"ח כי מערך ההסעות מנוהל בצורה לא הולמת, וללא תשומת לב ראויה ודרשה מהעירייה לשים לב שהליקויים אכן תוקנו ולתת תשומת לב לנושא לפני שיהיה אסון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה