23.2.2019

מועצת העיר העדיפה להעלות את שכר הסגנים ושכר לשכת ראש העיר ולקצץ בסעיפי נוער, גמלאים ובקהילה.




תקציב עיריית יקנעם לשנת 2019  אשר אושר לפני מספר ימים בישיבת מועצת העיר ברוב קולות הקואליציה ובהתנגדות של האופוזיציה, משרת לדעתי סדר עדיפויות לקוי. 



כבר בראשית הדברים אשתף אתכם שהצעתי למועצת העיר שהאופוזיציה תתפשר ותצביע בעד התקציב אם תהיה נכונות לעשות  שינוי קטן אבל משמעותי המעיד על מדיניות שונה:

א.    ביטול העלאות השכר בלשכת ראש העיר, תוספת של 400,000 ₪ יחסית לתקציב השנה הקודמת.

ב.     את הסכום של 400,000 ש"ח שיחסך בסעיף א', להעביר כתוספת תקציב לסעיפים הבאים:
- 100,000 ₪ תוספת לנוער ולספורט.
- 100,000 ₪ תוספת לגמלאים.
- 100,000 ₪ תוספת למתנ"ס עבור סבסוד תרבות, פעילות קהילתית וכדורשת נשים.
- 50,000 ₪ תוספת עבור פעילות לילדים עם צרכים מיוחדים.
- 50,000 ₪ תוספת לרווחת העובד.

ראש העיר השיב שזה לא סדר העדיפות שלו וכל חברי הקואליציה העדיפו להעלות את השכר בלשכת ראש העיר ולא לתת את הכסף לקהילה (אשאיר לכם לשפוט).
בשל תשובת ראש העיר, כאמור לא יכולתי להצביע בעד תקציב כזה, והתנגדתי לו (עם חברת המועצה יעל בן שבת, וחבר המועצה ירון חן ).
מאחר ופתחתי בביקורת על התקציב אפרט להלן את השיקולים העיקריים שהנחו אותי בקביעה זו.


עבודה ללא תכנון מראש, ללא תכנית עבודה
כמי שניהל גופים גדולים ומייעץ לרשויות מקומיות, גופים ציבוריים ועסקיים, אני מכיר בחשיבות התכנון מראש, חשיבה אסטרטגית וקביעת יעדים ברורים.
נהוג להגיש ביחד עם חוברת תקציב גם חוברת תכנית עבודה ובה פירוט היעדים של  העירייה ויעדים קונקרטיים שהוצבו עבור כל אגף ומחלקה.
כתושבים נרצה לדעת מה תכנית שיפוץ הכבישים? איזה כבישים ישופצו ומתי? איזה גני משחקים ישודרגו ומתי? מה תכנית העירייה להוספת חניות? מה היעדים לשיפור השירות לתושב כולל למוקד 106? ושאלות נוספות.
ביקשתי לראות תכנית כזו, אבל מסתבר שאין דבר כזה בעיריית יקנעם. תשובת ראש העיר "אף פעם לא ביקשו מאתנו דבר כזה"

לצערי את מחיר אי התכנון (מדיניות כיבוי השריפות) משלמים אנו התושבים. 
 פעם אחת אנחנו מפסידים כספים בשל ניהול לא מתוכנן. פתיחת וסגירת כבישים. הצבת פחים מוטמנים ואז מגלים שאין איך לשאוב את האשפה ומשלמים על כך כסף רב לחברה חיצונית עד לרכישת הרכב המתאים, חוסר תכנון נכון של היציאות מהשכונה הירוקה,  המצריך הצבת פקחים כל בוקר שעולה לנו כסף רב, אלו רק מספר דוגמאות מתוך מספר רב של דברים.

פעם שנייה אנחנו מפסידים מחוסר התכנון בכך שהתשתיות הפיזיות והקהילתיות לא מותאמות לצרכים והפתרונות מאחרים להגיע עם בכלל.



סדר עדיפויות לקוי
הצעת התקציב לשנת 2019 עומדת על סך של 191.264 ₪, תוספת של מעל 12% יחסית לתקציב 2018 שעמד על 169.594 מליון ₪.
1.    שכר ראש העיר וסגניו יעלה בכ 500,000 ₪ לשנה לעומת אשתקד, שכר הלשכה יעלה בכ-400,000 ₪ אבל תקציב תמיכות למתנ"ס נשאר כבר כמה שנים על סכום של 169,000 ₪ למרות גידול האוכלוסייה, דבר המבטא ירידה ראלית בתקצוב. 
         זה אומר מתנ"ס שאמור להיות גוף קהילתי  בעצם הופך להיות בית חרושת לחוגים. מפעל כלכלי. המשמעות ברורה, ראש העיר מוביל מדיניות של פחות לקהילה, ופחות לתרבות.
2.    האם סעיף 'נוער' הוא סעיף שצריך להיות נתון לקיצוץ? גם כך הנוער שלנו זוכה למעט, הוא משועמם ואין לו מקומות לפנאי ובילוי.
לילדים אין תנאים הולמים בתנועות 'הנוער העובד והלומד' ו'בני עקיבא', אך בהצעת התקציב ל-2019 יש קיצוץ בתקציב אירועי קיץ לנוער (בכ-65% מ-300,000 ₪ שהיה אשתקד ל- 100,000 ₪ בלבד השנה).
3.    סעיף אחזקת מועדנים ב-2017 היה 170,000 ₪  וב-2019 סעיף זה מתוקצב רק ב-120,000. האם מצב המועדונים בעיר כל כך טוב שלא צריך תחזוקה?
4.    סעיף אחזקת אולמות הספורט ב-2018 עמד על556,000 ₪, אך ב-2019 יתוקצב רק ב-360,000 ₪. האם מצב אולמות הספורט בעיר כל כך טוב  שלא מצריך תחזוקה?
5.    לעומת זאת, תחזוקת המזרקה בשכונות שער-הגיא תעלה לנו כ-  109,200 ₪ כל שנה. להעדיף בניית מזרקה שתעלה לנו התחזוקה שלה כל שנה אלפי שקלים על פני פעילות נוער, נראה לי כשל בסדרי העדיפויות.
6.    עובדים מרוצים מביאים תפוקה ושירות טוב. ראש העיר החליט דווקא לקצץ כ-10 אחוזים בתקציב רווחת העובדים, ושוב הדבר צורם אף יותר על רקע העלאות השכר בלשכת ראש העיר.
7.    גם סכום המלגות המסורתיות לפולין יקוצצו בכ-15%, וניתן להניח שמדובר בצירוף מקרים שזה לא קרה בשנה שעברה, לפני הבחירות לרשויות המקומיות. ובמגמה דומה, סעיף מלגות לסטודנטים נשאר זהה לאשתקד למרות שמספר הסטודנטים  עלה.
8.    בשנת 2018 השתתפה עיריית יקנעם ב70,000 ₪ בתחזוקת מגרשי הטניס. החל משנה זו העירייה החליטה שטניס פחות חשוב ולא תשתתף כלל בסעיף תחזוקת המגרשים. נחשו מי יישלם את המחיר?  ובאופן דומה, החל משנת 2019 יחויבו גמלאי העיר להשתתף בשכירות החדר לפעילויות, והעירייה תוריד את התמיכה שלה במרכז יום לקשיש  מ410,000 ₪ בשנת 2018 ל-150,000 ₪ בשנת 2019.

ראש העיר מאשים את הצורך בקיצוץ מסיבי בפעילויות לרווחת התושבים בכך שהעיר גדלה ומוסיף שכל תושב שמגיע מצריך סבסוד נוסף מהעירייה. אנחנו לעומת זאת לא שכחנו שזו בדיוק מדיניות הגידול המואץ והלא מבוקר שהוא עצמו ממשיך להוביל, מדיניות שמעבר לגירעונות התקציביים גם משפיעה על חיי היומיום שלנו (פקקים בתוך העיר וביציאות ממנה, העדר חניות, מחירים גבוהים בסופרמרקטים בשל קהל שבוי נטול אלטרנטיבות ראויות וכו'). זו מדיניות שאני מבקר כבר מספר שנים, ואת תוצאות המדיניות הזו אנו רואים גם בתקציב.

חריגות תקציביות, וגרעון מצטבר שגדל ותופח

עיריית יקנעם מסיימת את 2018 בגרעון שנתי של מעל 4 מיליון ₪ שמתווסף לגרעון מצטבר הולך וגדל. הפתרון של ראש העיר הוא שבישיבת המועצה הבאה המועצה תתבקש לאשר  לקיחת עוד הלוואה.
להזכירכם, כחודשיים לפני הבחירות לקחה העירייה הלוואה של 18 מיליון ₪. ראש העיר שהודיע לפני הבחירות שזו הקדנציה האחרונה שלו, ככל הנראה מנסה להסתיר את הגירעונות על ידי הלוואות, ואנו ניתקע עם אותן חובות – כאלה שעשויים לשתק אותנו ב'יום שאחרי'. כאשר יש גירעונות גדלים צריכים להתנהל בצורה חכמה יותר ולא לקחת עוד הלוואות שרק מעמיקות את הבור.

התנהלות בעייתית אחרת היא סעיף חגיגות ואירועים שתוקצב ב-2018 בסכום של  970,000 ₪, אך ראש העיר החליט כנראה שהביצוע יהיה מנותק מאישור התקציב, ובפועל הביצוע חרג והיה 1,629,000 ש"ח (ונזכיר, כל זאת על רקע גירעונות גדלים).
בשנה הקרובה שאינה שנת בחירות לרשויות המקומיות, התקציב ייירד שוב ל 970,000 ₪. האם ייתכן שההוצאה החריגה שאינה עולה בקנה אחד עם התקציב שאושר ל-2018 נעשתה מטעמים של שנת בחירות
?

האישור לתמיכות לנוער בשנת 2018 עמד על סכום של 330,000 ₪, אך אומדן הביצוע בפועל מעיד שהעירייה העבירה  לתנועות הנוער רק 221,000 ₪.
גם ב-2017 התקציב לתמיכות נוער היה 330 אלף והביצוע היה 224 אלף.

מה הטעם בכך שמועצת העיר מאשרת תקציב אם בסוף העירייה מחליטה להעביר פחות, או שמא מצד אחד שמים כספים במקומות ראויים אבל אז לא מעבירים אותם ומשתמשים בכספים שלא הועברו למטרות אחרות הרחק מעיניה הבוחנות של מועצת העיר? כאמור,  גם השנה תוקצבו תנועות הנוער בסכום זהה לשנה שעברה (ולמרות הגידול באוכלוסיה שהיה צריך לתרום גם בהגדלת הסכום כפי שהצעתי), אבל בפועל, יש ספק גדול לנוכח ההתנהלות בשנים האחרונות שאפילו סכום זה לא יועבר במלואו.

חוסר שקיפות ובעיית אמינות בדו"חות
בהצעת התקציב ניתן למצוא הוצאות תחת הסעיף 'עבודות קבלניות' שברובם יש תוספת הוצאה נכבדת. העירייה לא הביאה פירוט מה כל עבודה קבלנית כוללת ומדוע מדובר בתוספות תקציב נרחבות. נשאלת השאלה אם זו דרך להחביא תקציבים, שכן זכותנו לדעת לאן מנותבים מיליוני שקלים, שכן מדובר בכספי המסים שלנו.
בעיית אמינות נוספת היא שבחוברת התקציב של 2018 נרשם:

לעומת זאת בחוברת התקציב של 2019 נרשם:

לנוכח ההבדל בנתונים, עולה התמיהה האם העירייה הביאה נתונים כוזבים על קביעת משרד הפנים לפני שנה או השנה ?


בהצעת התקציב  שקיבלנו השנה כתוב ששכר עובדי הרווחה תוקצב ב-2018  בסכום של 4,903,000 ₪. עם זאת מבדיקה שעשיתי בחוברת התקציב שאישרנו לפני שנה (להלן צילום מסך של חלק מהעמוד הרלוונטי) ניתן לראות שבהצעת התקציב של 2018 אושר בסעיף זה תקציב של  5,159,000 ₪. שוב עולה השאלה לאיזה מהדו"חות צריך להאמין (ואולי לא לאף אחד מהם)


תושבים יקרים, יקנעם היא עיר נפלאה עם תושבים נפלאים שמשלמים ארנונה ואיזור תעשייה שמניב הכנסות. בניהול אחר ואחראי ניתן לייצב את העיר ולהבטיח איכות חיים טובה יותר לנו התושבים, ושירות שנותן מענה אמיתי לצרכים. 

אני אמשיך לדאוג לאינטרסים שלנו התושבים.
שלכם ובשבילכם,
רונן שפירא


3 תגובות:

  1. פשוט לא להאמין לאן הכסף הולך. איך זה שאין ספרים וברשומות אחרות רושמים דברים כללים בלי פרוט. זה רק מראה שיש מה להסתיר. ממש מקומם לדעת שכך העירייה מתנהלת. עצוב.

    השבמחק
  2. ורונן, מורידה בפניך את הכובע על מאמציך לשמור על שפיות

    השבמחק