5.3.2017

אם איכות חיים היא בראש סדר העדיפויות - יקנעם אינה זקוקה לסיפוח הישובים השכנים לנו

עוד לפני כניסתי למועצת העיר הצהרתי שחיזוק היסודות העירוניים הם החשובים ולא הרחבת גבולות ואני עקבי בעמדתי זו: תכנית הסיפוח אינה טובה ליקנעם ואעשה ככל האפשר על מנת לבטלה ולהביא את יקנעם למקום טוב יותר.




הבנייה המואצת בעיר בשנים האחרונות לא לקחה בחשבון בניית תשתיות תחבורתיות מתאימות כשם שהזניחה בניית תשתיות הולמות לצרכי פנאי, תרבות, ספורט ומסחר, וחוסר תכנון זה יתעצם בשנים הקרובות עם המשך תהליכי האיכלוס בשכונות השונות הנבנות בישוב.
כשיסתיים שלב האכלוס של תכנית המתאר הנוכחית אנו עתידים למצוא לכודים בפקקים, וכבר היום אנו עדים לתחילת תופעת הפקקים בעיר (ודוגמא אחת מיני רבות היא הצורך בסדרנים בבקרים ביציאה משכונת 'הגגות הירוקים').
ראש העיר, מר סימון אלפסי, מציע 'לפתור' את הליקויים שיצר על ידי סיפוח מספר מושבים סביבנו.
אלא שאם יגרום לשינוי באופי הבניה בישובים הנ"ל הבעיה רק תחריף, ואם לא ישתמש בשטחים הנ"ל  לצורך בניה, ניתן להשאיר את השטחים הנ"ל (בין אם כתשתיות תחבורה או שטחים ירוקים) בידי המועצה האזורית מגידו שהיטיבה לשמרם עד כה.
התכנית הגרנדיוזית לסיפוח ישובים ובניית עוד אלפי יחידות דיור כדי להגיע לכ-50-60 אלף תושבים היא תכנית שלתפיסתי תחסל סופית את כל היתרונות שיש כיום ליקנעם.
אזכיר גם בהקשר זה שלמרות שנושא הסיפוח מן הסתם מקודם במחלקות העירייה השונות מזה מספר חודשים, פעם הראשונה שראש העיר ניפגש כדי לעדכן בכך את ראש המועצה האזורית מגידו היה באותו יום שכבר בערבו מועצת העיר כבר הצביעה על ההחלטה. 

זו לא שותפות, זו לא הידברות, זו אפילו לא מראית של יציאה ידי חובה, אלא זלזול בוטה וחוסר הידברות. ו
בהינתן המצב, אני אכן התנגדתי להצעת הסיפוח בהצבעה שהתקיימה בישיבת המועצה בפברואר (ישיבת חודש פברואר 2017).
תמונה מעיתון זה מה יש

בניגוד לראש העיר המכהן, אני דוגל  בשיתוף פעולה עם המועצה האזורית מגידו ומאמין שבחשיבה אסטרטגית משותפת לצד ניהול משותף של חלק מהנושאים ניתן למקסם את הרווח לכולנו ובלי צורך בכוחנות. המועצה האזורית מגידו ותושביה למודי ניסיון מהתנהגותו של ראש. ולכן כל שיתוף פעולה בנושאי תחבורה, שבילי אופניים וצרכי האזור לא מקודמים בשל משבר האמון הנ"ל.
סימון שאחראי למערכת היחסים העכורה עם המועצה האזורית מגידו מלין על חוסר הסכמתם לשתף איתו פעולה בשבילי אופניים ובפתרונות תחבורה ואינו לוקח אחריות על מעשיו.
בדיוור לתושבים שהוציאה עיריית יקנעם לאחרונה לתושבי יקנעם בעקבות הביקורת (חוברת שככל הנראה מומנה מכספי המיסים שלנו) כותב ראש העיר: "אשתדל מאוד לפעול בהסכמה עם המועצה האזורית מגידו, אין לי עניין בעימותים אלה בהמשך שכנות טובה".
גם סגן ראש העיר מר רומן פרס שתמך נלהבות בסיפוח הישובים נבהל מעוצמת הביקורת שהוא קיבל מתושבי יקנעם לצד תושבי הסביבה ומיהר להוציא פוסט מתקן וכתב ברשתות החברתיות: "במידה ותושבי המושבים לא ירצו לעבור לשטח השיפוט של יקנעם צריך יהיה להשאיר את המצב כפי שהוא היום"

עיתון 'כוכב יזרעאל' נתן להתנהלות הנ"ל את הכותרת "פניית הפרסה של רומן פרס".


כדי לברר האם דברי ראש העיר וסגנו הם דברים ריקים כדי לרצות את דעת הקהל או שמא הם מתכוונים למה שהם אומרים, העליתי את הנושא שוב לסדר יום ישיבת המועצה שהתקיימה בתאריך 1 במרץ 2017, והצעתי למועצת העיר לאמץ את "עמדתו החדשה" של סגן ראש העיר, מר רומן פרס, ולפיה אם רוב תושבי הישובים אותם רוצה המועצה לספר לא ירצו לעבור לשטח השיפוט של יקנעם יש להשאיר את המצב כפי שהוא היום ולמשוך את בקשת הסיפוח שהועברה למשרד הפנים.

לצערי מועצת העיר בהובלתו של ראש העיר סימון אלפסי דחתה את ההצעה והוכיחה פעם נוספת שכשראש העיר מדבר חדשות לבקרים על 'שכנות טובה והידברות', אין הוא באמת מתכוון לכך ומדובר ככל הנראה במילים ריקות.

לפיכך אני מודיע מראש:
אם ועדת הגבולות תאשר את תכנית הסיפוח של יקנעם, אז בהינתן לי להוביל את העיר אפנה מחדש למועצת העיר החדשה ובתמיכתה אפנה לוועדה ואדרוש לבטל את ההחלטה. כן ארצה בדיאלוג עם המועצה השכנה וזאת לצורך מציאת פתרונות תחבורתיים ליקנעם ולאזור כולו.
כאשר אבחר להיות ראש העיר הבא של יקנעם אפעל לשקם את מערכת היחסים בין יקנעם ומגידו. כבר כיום יש לי  מערכת יחסים טובה עם ראש המועצה האזורית מגידו וגם עם קודמיו לתפקיד, ואני מאמין שניתן להוביל את יקנעם והאזור כולו למקום טוב יותר. יש בכוונתי להשקיע את מיטב האנרגיה והמשאבים העירוניים בחיזוק הקיים, בשיפור התשתיות שלא תואמות גם את גודל הישוב כיום, להרחיב איפה שניתן את השירותים לתושב ואת איכות השירותים, לחזק את איכות החינוך לצד פיתוח תחומי הפנאי וחיי הקהילה. 

תגובה 1:

  1. בקר טוב, יוזמתך מבורכת! אכן, ביוקנעם חסרים מרכזים מסחריים. חסרה התחרות ביניהם. המחירים הגבוהים שאנו התושבים נאלצים לשלם, מעבל לכל הגיון. אכן חסרות תשתיות. למשל, שכונת שער הגיא. כל כך הרבה תושבים כבר מאכלסים אותה ובקרוב יצטרפו עוד מאות רבות. עם הקמת השכונה, בד בבד היה ריך לחשוב על מרכז מסחרי. כיום ישנם 8 דונמים שממתינים. הצפי לא ידוע. למיטב ידיעתי ייבנה מינימרקט קטן. העיר מלאה בככרות שרוחב הכביש נגזל ונהגים עולים על שולי הככרות. כל שינוי לטובת התושבים יבורך!

    השבמחק