16.3.2015

מדוע לא נכון לתת לרשת אורט לנהל את כל המוסדות החינוך העל יסודי בעיר ומדוע נכון יותר לאפשר תחרות?

יש לי הערכה גדולה לרשת אורט שעושה בארץ עבודה יפה. גם ביקנעם חל שיפור ניכר בשנים האחרונות , וכיושב ראש הנהגת ההורים בעבר שפעל לקיום וקידום השינויים, הייתה לי הזכות להיות מעורב בתחילת השינוי. 

למרות הדברים, אני מיצר על הרעיון הנותן לרשת אורט להיות מונופול בעיר ולנהל את כל מוסדות החינוך העל יסודיים בישוב.

אני רוצה להזכיר לתושבים שרק לפני מספר שנים, ביה"ס סבל מבעיות תדמיתיות חמורות ומביקורת קשה על הפעלתו. כשנודע לרשת אורט שביקנעם בונים קריית חינוך ומתלבטים למי לתת את הניהול על הבית הספר החדש, הם השקיעו משאבים ומאמצים רבים ובאמת הגענו לשיפור נחוץ, אך אני מאמין גדול בתחרות וחושב שהיא לטובת כולם, וברגע שרשת אורט תקבל מונופול על ניהול מערכת החינוך בעיר. היא תוכל שוב לנוח על זרעי הדפנה מבלי להתאמץ.


אם ניקח כדוגמא את עיריית גבעתיים (כאחת ממספר לא קטן של ערים בהן רשת אורט מפעילה בית ספר למדעים), נגלה שבעיר יש גם אלטרנטיבה נוספת לחינוך העל יסודי. דבר המאפשר שיתוף פעולה מחד בין בתי הספר ותחרות בריאה ואלטרנטיבה נוספת מאידך. אמר לי סמנכ"ל אורט: "כשיש לי תחרות אני מפשיל שרוולים ונאבק על כל תלמיד". אני רוצה את זה גם ביקנעם, ילדינו ראויים לכך. ראו מה קורה בבתי הספר היסודיים ביקנעם, יש בניהם שיתוף פעולה וגם תחרות בו זמנית.

משקם בית ספר דליות ומשך אליו תלמידים בשל הסטנדרטים שהציב, 'נבהלו' בבית ספר אורנים, שיתפו פעולה עם תושבים והקימו מודל הומניסטי שמשך אליו תלמידים מבתי הספר בעיר. תופעה שהצריכה שוב את מנהלי בתי הספר היסודיים בעיר לבחון את עצמם ולבנות מנגנוני השתפרות מתמידים.האמירות שאומרות שלא נכון ליצור תחרות בבתי הספר העל יסודיים ביקנעם כי הדבר יצור בית ספר אחד לאוכלוסיה ברמה סוציואקונומית גבוהה ובית הספר השני יהיה לאוכלוסיות מוחלשות אינה נכונה, הדבר תלוי באיך שבונים את מודל החינוך בעיר.

רשת אורט מתמחה במדעים וטכנולוגיה וצריך לתת לה לנהל בית ספר כזה בעיר. לרשת אורט יש איכויות מסוימות שמתאימות לחלק מהאוכלוסייה וצריך לתת גם אלטרנטיבה עם איכויות אחרות לתלמידים אחרים. צריך לאפשר שני בתי ספר שש-שנתיים, כאשר כל בית ספר פועל בצורה אוטונומית, תוך הבניית שיתוף פעולה ותחומי אחריות מקצועית לכל בית ספר ובחירה מבוקרת לוויסות התלמידים.

בית הספר המוצע יקרא בית ספר למדעים ולאומנויות. אבל מי שיעיין בתכנים יגלה שבית הספר ייתן העשרה באומנות ואפילו יישארו מגמות המחול והתאטרון. אבל לא מדובר בבית ספר לאומנויות. העיר גם לא נותנת מענה למחוננים, לא לבני נוער שמבקשים להתמחות בספורט, ועוד.  מדוע לא לתת אלטרנטיבות לפי תחומי התמקצעות ולמשוך גם תלמידים מחוץ לישוב לבוא ללמוד ביקנעם ובכך להגדיל את סל המשאבים ואיכות החינוך בעיר?

טוען ראש העיר שרשת לאו-בק ירדה מהרצון לנהל את קריית החינוך בעיר ואין אף רשת אחרת שמעוניינת. לכך אענה שראשית אין זה לכבודו של ראש העיר שאחרי שנים של תכנון, הוא מגיע לקו הסיום עם אלטרנטיבה אחת של ברירת מחדל.  שנית, לא חייבים להפעיל בית ספר על ידי רשת. תיכון מגידו, בית הספר ביפעת, ביגור, הנחשבים בתי ספר מצוינים מופעלים עצמאית ולא על ידי רשת.

גם ביקנעם זה אפשרי. לכך עונה ראש העיר ואומר "אני לא רוצה להפעיל בית ספר עצמאית כי אני פוחד מכניסת פוליטיקה לבית הספר." אני לא קונה את זה, כמו שראש העיר יודע לא להכניס פוליטיקה לבתי הספר היסודיים, זה אפשרי גם בתיכון אלא אם ראש העיר פוחד מעצמו, שהוא לא יעמוד בפיתוי. ראש עיר שפועל על פי עקרונות לא צריך לחשוש מכך, ולמרות שהפעלה עצמאית של בית ספר ללא רשת מצריכה מאמצים, זהו נושא חשוב מספיק מה גם שהפעלת בית ספר ללא רשת חוסכת גם הוצאות תקורה שלוקחת הרשת – כספים שניתן להשקיע ישירות בתלמידים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה