ביום שני ה29/12 אישרה הקואליציה את הצעת התקציב שהגיש ראש העיר וגזבר העיר לשנת 2015. ניכר שסדר העדיפויות בהכנת תקציב זה לוקה בחסר.
במבוא לתקציב רושמת העירייה "התקציב מבטא באופן הנכון ביותר את צרכי העירייה לקראת שנת 2015". לדעתי העירייה אכן מדייקת בניסוח. נדמה שהתקציב מבטא את צרכי העירייה ולא בהכרח את צרכי תושביה.
![]() |
תמונה מ pixabay.com |
במבוא לתקציב רושמת העירייה "התקציב מבטא באופן הנכון ביותר את צרכי העירייה לקראת שנת 2015". לדעתי העירייה אכן מדייקת בניסוח. נדמה שהתקציב מבטא את צרכי העירייה ולא בהכרח את צרכי תושביה.
תקציב העירייה עלה מקרוב ל-136 מיליון ש"ח בשנת 2014 לכמעט 142 מליון ש"ח לשנת 2015. למרות הגידול בתקציב הכולל, תקציבי הנוער ותנועות הנוער נשארו בתקצובם המקורי כמו בשנה הקודמת ובהינתן המשך גידול במספר החניכים מדובר למעשה בקיצוץ אפקטיבי כאשר מחלקים את התקציב הנתון במספר החניכים. בקשתי להגדיל את תקציב הנוער ותקציב תנועות הנוער זכה להתנגדות.
אני רוצה לציין את איכות בני הנוער שיש לנו בישוב ואת האזרחות והמנהיגות שלהם. לישיבת התקציב הגיעו נציגי תנועות הנוער בישוב שבאו לראות כיצד מתנהלת ישיבת מועצה וכיצד מתקבלות החלטות. נדהמתי לשמוע את ראש העיר אומר שבני הנוער מיותרים בישיבה. הבעתי את מחאתי על דבריו וטענתי שמבורך שבני הנוער הגיעו, סיפרתי לראש העיר שיש ערים שבישיבות מועצה יושבים נציגי בני נוער בדרך קבע, הצעתי לראש העיר להנהיג זאת גם ביקנעם, כמו כן הצעתי לו שיאפשר לבני הנוער שהגיעו להגיד כמה מילים, ראש העיר סירב לבקשתי וחבל. אני חושב שראוי לתת ביטוי גם לבני הנוער סביב שולחן המועצה, ואני אעשה כל שאפשרי גם בעתיד כדי לקדם מעורבות מוגברת של מנהיגות הנוער בישוב בדיונים הנוגעים לישוב ולפעולות הנוער (כולל ישיבות תקציב המתייחסות לפעילויות בני הנוער בישוב).
בשנת 2013 (שנת הבחירות לרשויות המקומיות) גדל תקציב האירועים בישוב ל-1,550,000 ₪. באופן שאולי לא יפתיע הוא ירד ב-2014 וירד עוד יותר בשנת 2015 לרמה של 980,000 ₪. אם תקציב האירועים אמור אכן לשרת את התושבים היינו מצפים לראות אותו גדל בהדרגה עם התקציב והגידול באוכלוסייה, ולא לגדול דרמטית רק בשנה שלפני בחירות ולהצטמק אחריהן.
מעניין שלמרות ההודעה של ראש העיר שזו שנה קשה המצריכה קיצוצים הוא לא קיצץ בתקציב הנסיעות לחו"ל שיישאר על סך 20,000 ₪ בשנה ותקציב משלחות מחו"ל אף יגדל בשנה הקרובה מ-10,000 ₪ ל-30,000 ₪. מן הראוי, לדעתי, שבשנה שיש קיצוץ במענקי האיזון וקיצוצים ממשלתיים לא היו מגדילים את סעיף המשלחות ושוקלים אם אף ראוי לקצצם.
כבדרך אגב אציין ששכר ראש העיר וסגנו יעלה ב-2015 ב-10% יחסית לתקציב 2014 ומעניין שבסעיף זה לא הקפיאו את השכר בשל "המצב".שכר ראש העיר וסגנו אינם הסעיפים היחידים שיראו עדנה וגידול, שכן הגדלה משמעותית יש דווקא בסעיף דוחות החנייה.
העירייה הגדילה את יעד ההכנסות בסעיף זה בעוד 100,000 ₪ והסעיף מגיע ליעד הכנסות צפוי מדוחות חנייה ב-2015 לחצי מיליון ש"ח. ברצוני להבהיר שאני בעד חוק וסדר, ומי שחונה במקום אסור ראוי שיקנס. אבל בד בבד, חייבת העירייה למצוא ולהסדיר פתרונות חנייה בעיר (וזה נושא שהעליתי מספר פעמים בישיבות מועצה קודמות). בישיבת התקציב הצעתי דווקא להקטין את יעד ההכנסות מדוחות ב-50% ולהציב לעירייה יעד למציאת פתרונות חנייה במקומות המועדים לעומסים. הצעתי נדחתה, ונוצר אצלי הרושם שההכנסות מחנייה אסורה בהעדר חנייה מוסדרת הפך לסוג של מכרה זהב תקציבי עבור העירייה.
אתם בוודאי מודעים לכוונה להקים שדה תעופה בינלאומי נוסף שימוקם ברמת דוד. החלטה סופית אמנם טרם התקבלה, אבל זו כרגע נחשבת להצעה המובילה וזה בדיוק הזמן לבחון את ההשלכות ואם נמצא שהיא תביא ליקנעם מפגעי רעש וזיהום אויר להתנגד להצעה כבר בשלב זה. מועצות אחרות באזורנו שיריינו בתקציב 2015 כסף לטובת בדיקת ההשלכות על עירם אם יוקם שדה תעופה ברמת דוד, הכסף מיועד להבאת מומחים לערוך סקרי רעש, זיהום אויר והשלכות נוספות על האזור. למרות שביקשתי להקצות סכום מסויים למטרה זו, ראש עיריית יקנעם לא היה מוכן להקדיש לכך שום משאבים והוא מסתפק בתחושות בטן שיש לו ששדה התעופה לא יפריע לתושבי העיר, ואמר שרק אחרי החלטת ממשלה הוא יחליט האם לבדוק את הדבר. נסיון עם הרדמות בשמירה תחת הנהגתו של ראש העיר הנוכחי כבר חווינו, ואת תוצאותיה אנו רואים בהקשר של חוות הגז באתר חגית עת עיריית יקנעם נזכרה להתנער מתרדמת החורף שלה רק אחרי שהתקבלו החלטות בממשלה.
מעניין לציין שבסעיף הוצאות החשמל דווקא חל גידול משמעותי לפי התקציב שהוגש: לדוגמא, הוצאות החשמל בבניין העירייה צפויות לעלות מ-340 אלף ש"ח בשנת 2014, ל-390 אלף ₪ - גידול של 15% בהוצאות. כדוגמא נוספת, גידול דומה אנו רואים בהוצאות החשמל בספריה העירונית (מ-439 אלף ₪ ל-481 אלף ₪). העליתי בישיבה את השאלה כיצד ייתכן הדבר הרי ידוע שמחירי החשמל צפויים לרדת משמעותית בשנת 2015, ולהפתעתי תשובת גיזבר העירייה הייתה שההוזלה תהיה רק בחשמל הביתי. בבדיקה מהירה מצאתי באינטרנט שתשובת העירייה הייתה לא מדויקת (שלא לומר מטעה) , והראיתי לראש העיר ולגזבר מסמך המעיד שתעריף החשמל למבני ציבור ירד ב-13-20%, והצעתי שמכיוון שהתקציב מאוזן ובשל ה'טעות' שלהם בחישוב מצאנו 'כסף פנוי', מן הראוי לנייד אותו לטובת פעילות בני הנוער בישוב שכולנו מסכימים שנמצאים בראש סדר העדיפות שלנו. ראש העיר וכל חברי הקואליציה סירבו.
האם רק אצלי מתעורר החשש שישנם מספר סעיפים תקציביים שנופחו מעבר לפרופורציה כדי לתת במהלך השנה אפשרות "לנייד כספים" מתוך התקציבים הנ"ל ללא צורך לפרוץ את מסגרת התקציב?
האם רק אצלי מתעורר החשש שישנם מספר סעיפים תקציביים שנופחו מעבר לפרופורציה כדי לתת במהלך השנה אפשרות "לנייד כספים" מתוך התקציבים הנ"ל ללא צורך לפרוץ את מסגרת התקציב?
מועצת העיר אישרה ב2015 תקציב שאינו מביא בשורה חדשה לתושבים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה