הוצאות הכיבוד ב-2018 בלשכת ראש העיר יעלו ב-50% לעומת 2017, התמיכה לתנועות הנוער לא תעלה ולו בשקל אחד.
ביום רביעי ה-29/12
התקיימה ישיבת תקציב, לאישור תקציב המועצה הדתית וכן לאישור התקציב השנתי של
עיריית יקנעם.
הישיבה החלה באישור תקציב המועצה הדתית, אך במסמכים שהוגשו לנו גיליתי שיש חוסר דיוקים בנתונים, והצגת ערכי יחוס מתקציב 2017 שאינם תואמים את מה שאישרנו בתקציב 2017 ויוצרים מצג שאינו נכון. (על כך ועל גידול משמעותי בשכר במועצה הדתית ביקנעם תוכלו לקרוא בכתבה נפרדת בבלוג זה), מצ"ב קישור:
בחלק זה של הדיוור אתייחס לאישור תקציב העירייה עצמו.
הישיבה החלה באישור תקציב המועצה הדתית, אך במסמכים שהוגשו לנו גיליתי שיש חוסר דיוקים בנתונים, והצגת ערכי יחוס מתקציב 2017 שאינם תואמים את מה שאישרנו בתקציב 2017 ויוצרים מצג שאינו נכון. (על כך ועל גידול משמעותי בשכר במועצה הדתית ביקנעם תוכלו לקרוא בכתבה נפרדת בבלוג זה), מצ"ב קישור:
בחלק זה של הדיוור אתייחס לאישור תקציב העירייה עצמו.
תקציב 2018 המוצע על
ידי העירייה מראה פעם נוספת שתושבי העיר נושאים על גבם את התכניות הגרנדיוזיות של
ראש העיר להרחיב את העיר מבלי לקבל בתמורה השקעה מספקת בקהילה ובתשתיות, תוך
הסתמכות על אחוזי הגביה הגבוהים של האוכלוסיה האיכותית בישוב.
ראו נא איך נראים
אולמות הספורט בעיר, ראו מה קרה בכל השנים האחרונות (לא בשנת בחירות) בנושא הנוער,
העדר פריסה נאותה של גנים ציבוריים לכלבים, העדר הצללה בחצרות גן מעבר לארגז החול,
מחירים מוגזמים בצהרונים הציבוריים וכו'.
אין היגיון בהשקעת
משאבים חסרת פרופורציה בפעילות בנייה שבעיקר גורמי חוץ נהנים מתועלותיהם בעוד שתושבי
הישוב הקיימים רק משלמים מחירים בגינם.
ברוב העיריות מוגשת בצמוד לתקציב גם תכנית עבודה ברורה הכוללת מסמך מדיניות ויעדים מדידים לכל אגף ומחלקה. ביקשתי לקבל את תכנית העבודה של עיריית יקנעם לשנת 2018, אך מסתבר שאין דבר כזה. העירייה עובדת ללא תכנית עבודה.
ברוב העיריות מוגשת בצמוד לתקציב גם תכנית עבודה ברורה הכוללת מסמך מדיניות ויעדים מדידים לכל אגף ומחלקה. ביקשתי לקבל את תכנית העבודה של עיריית יקנעם לשנת 2018, אך מסתבר שאין דבר כזה. העירייה עובדת ללא תכנית עבודה.
תקציב העירייה
המתוכנן לשנת 2018 יעמוד על סה"כ 169.6
מליון ₪ לעומת 161 מליון ₪ בשנת 2017, (תוספת של כ- 8 מיליון ₪). הארנונה על פי הרשום בהצעת התקציב תתעדכן כלפי
מעלה בשנת 2018 בעוד 2.18% מכיס התושבים, והוצאות הכיבוד בלשכת ראש העיר, כן, הם יעלו ב-50% לעומת 2017.
לעומת זאת התמיכה
לתנועות הנוער, לספורט, לגמלאים ולתרבות יישארו זהים לשנת 2017. למעשה, עם הגדלת
מספר התושבים בעיר ובמקביל העלייה ביוקר המחייה מדובר בקיצוץ התמיכה האפקטיבית בנוער,
ספורט ותרבות והקטנת השקעה בקהילה במונחים ריאליים יחסית ל-2017.
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
כ100 חניכי תנועת הנוער העובד והלומד מסתפקים במבנה יביל שיועד להיות גן ילדים.
ראש העיר מצהיר
שתנועות הנוער חשובות לו, אך מעבר לסיסמאות בחירות, דיבורים לחוד ומעשים לחוד. הוא
יסתפק בטקס גזירת סרט למבנה לתנועת הצופים בשנת בחירות (מבנה שהיה צריך להיחנך כבר
מזמן) אבל תקציב העירייה לתנועות הנוער מבייש. יתירה מזאת, מאומדן ביצוע תקציב
2017 למדתי שגם את מעט הכספים שנקבעו לנוער, לספורט, לתרבות ולגימלאים באישור מועצת העיר, העירייה לא מתכננת להעביר
במלואם, להלן מספר נתונים קונקרטיים כדי להמחשה:
למשל, אם נסתכל על שנת התקציב האחרונה (2017), למרות שמועצת העיר אישרה תמיכה לכלל תנועות הנוער בסכום של 330,000 ₪ העירייה העבירה בפועל רק 308,000 ₪.
התמיכות לספורט שאושרו עי ידי מועצת העיר היו על
סך של 820,000 ₪ למרות שבפועל העירייה העבירה רק 805,000 ₪, והתמיכות לקשישים
שאושרו במועצת העיר על סך של 410,000 ₪ העירייה העבירה ב-2017 רק 399000 ₪.
בתשובה לשאלתי את
גזבר-העיר מדוע לא הועברו מלא התקציבים שאושרו ענה הגזבר שהעירייה נכנסה לגרעון
ולכן הם החליטו להשלים את הסכומים דווקא מקיצוץ בתמיכות בקהילה.
לצערי אין זה השיקול
המוטעה של העירייה בקדנציה הזו. ראש העיר אינו מוכן לקצץ בתקציב הנסיעות שלו ושל
חברי מועצת העיר לחו"ל בשנת 2018, אך זה לא מפריע לו להגיש בהצעת התקציב הצעה
לקיצוץ תחזוקת אולמות הספורט שגם כך נמצאים במצב חמור.
אולם הספורט על שם דאהרי סובל מזה מספר שנים מדליפות מים בחורף והעדר מזגן בקיץ.
כמו-כן, אין בתקציב 2018
בשורה להורים ששולחים את ילדיהם לצהרונים, והעירייה (בניגוד לעיריות אחרות) לא
מתוכננת כל תמיכה בנושא, ויקנעם תמשיך 'להוביל' במדד המפוקפק של גובה המחיר אותו
משלמים ההורים לצהרונים.
בחוברות שהעירייה
מחלקת בימים אלה בתיבות הדואר, העירייה מתפארת בהשקעה בחינוך של כ-50% מהתקציב (בפועל יש פער ניכר בין ההצהרות ובין הסכומים
בפועל יחסית לתקציב), ולכן כדי להתרשם באופן אובייקטיבי, מי שנכנס לאתר
"שקיפות בחינוך" יכול לראות שיקנעם נמצאת במקום לא מחמיא בהשקעה פר
תלמיד לעומת רשויות אחרות.
מצ"ב קישור
השקעת הרשות המקומית בחינוך פר תלמיד לשנת הלימודים תשע"ה.
יוקנעם-עילית נמצאת רק במקום ה–119 עם 15,787 שקל לתלמיד. https://www.themarker.com/news/education/1.3054894
לצורך השוואה מול
רשויות אחרות על השקעה בחינוך פר תלמיד בשנת תשע"ו מצ"ב טבלה:
תקציב בחירות לעומת זאת, דווקא יש.
נוסף תקציב לאירועים,
נוסף תקצוב להגברת אירועים ויש תוספות שכר ומשרות.
כדוגמה אחרת, בעירייה
הוספה לאחרונה מזכירה ללשכת ראש העיר, ונבחרה מי שהייתה מועמדת למועצה מטעם רשימתו
של ראש העירייה סימון אלפסי בבחירות
האחרונות, הגב' רעות סטרוגו.
אחד מחברי המועצה טען
בישיבה שלדעתו ראש העיר מינה את מי שהייתה ברשימתו בבחירות הקודמות להיות עובדת
הרשות בשכר בשנת הבחירות כדי לנהל את מטה הבחירות של ראש העיר על חשבון כספי
הציבור.
כאשר נשאלה היועצת
המשפטית של העירייה האם הדבר תקי, היא עתה שהיא 'לא מכירה את המכרז הזה'.
נסתכל כעת על פרמטר
תקציבי אחר: מילוות.
סה"כ ההלוואות של עיריית יקנעם עומדות על סה"כ של 51 מיליון ₪ (כ-30% מהתקציב) עלייה של 18% לעומת השנה שעברה בעוד שהתקציב הכולל עלה רק ב5%. ראש העיר מסתבר דואג שהעירייה תיקח, וזאת כנראה כדי שבשנת הבחירות הוא יוכל להחפז ולהשלים פרויקטים כדי לפצות על שנים של חוסר עשייה מספקת (מיזוג אולמות הספורט, תיקון הנזילות מהגג, אי התקדמות של מבנה הצופים וכו'..). כדי להסיר ספק, אנחנו התושבים נחזיר את ההלוואות שנלקחו בשל חוסר תכנון נכון בשנים הבאות מכספי הארנונה (לצד העלאות שנתיות של גובה הארנונה).
אלו רק מספר דוגמאות,
כדי להמחיש כי מדובר בתקציב רע, תקציב שלא מקדם את התחזקות הקהילה, הרחבת מגוון
השירותים ואיכותם. התקציב הזה כן יאפשר בשנת בחירות לראש העיר להציג מצג שווא של
עשייה קהילתית במיוחד סביב אירועים.
חלקכם אולי שם לב שקיבלנו
לאחרונה בתיבות הדואר חוברת שיש בה תעמולה-לכאורה
לתושב (חוברת האדרה עצמית שהופקה על חשבון המיסים שלנו). כמו-כן קיבלנו
בשנת הבחירות תעודת תושב מחדש, החודש יחנך מרכז גיל רך חדש (כמה נחמד לחנוך מבנים
חדשים שהמדינה מעניקה לנו בזכות החלטות ממשלה, והשאלה איך מפעילים אחר כך את
הדברים שלא בשנת בחירות, ראו את מה שקורה באולמות הספורט, במבנה הקאנטרי קלאב וכו'..).
במרץ נחנוך את מבנה הצופים החדש שהיה אמור להיות מוכן כבר לפני שנים.
מדובר במנגנון שפועל למען הנצחתו ומתבסס על זיכרון קצר של התושבים.
תקציב 2018 הינו
תקציב פוליטי להנצחת שליטתו של ראש העיר המכהן, וכמובן שהתקציב עבר ברוב קולות של
חברי הקואליציה שנוהגים לאשר כל דבר שמבקש ראש העיר (חברי הקואליציה לא שאלו ולו
שאלה אחת על התקציב בכל ישיבת המועצה). וכאן אנו התושבים צריכים להיות מסוגלים
להתבונן מבעד למסך העשן במציאות שמאחורי הערפל.
על
מנת לקדם את העיר צעד נוסף, לשפר את השירות ומיצוי הפוטנציאל שבעיר יש צורך בשינוי
דפוסי הניהול בעיר ובאופן קבלת ההחלטות. בהינתן לי להיות ראש העיר אשנה את מדיניות העירייה. אכין תכנית עבודה
ברורה עם יעדים ברורים, ותקציב שישרת בעיקר אותנו התושבים, אקדם דפוסי פעולה חדשים להעצמת המשאבים
והיתרונות לגור כאן.
נעבור לניהול חכם, כזה החושב לטווח רחוק, ניהול הדוגל בדיאלוג עם התושבים וברתימתם לעיצוב משותף של העיר ומציאת פתרונות ייחודיים לעיר ולקהילה.
אני
אביא איתי ניסיון רב, חדשנות והתחדשות לטיוב החיים בעיר של איכות בסטנדרט גבוהה.
|
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה